آشنایی با مراحل راه اندازی کسب و کار جدید
مراحل راه اندازی کسب و کار جدید: بسیاری از انسانها شخصیتی مدیر و ریسکپذیر دارند و تصور می کنند که برای زندگی کارمندی ساخته نشدهاند. برخی از جوانان ترجیح میدهند در کنار تحصیل، کسب و کار پردرآمدی را برای زمان های آزاد راه اندازی کنند تا منبع درآمدی کسب کنند.
در این مقاله سعی شده تا تمام مراحل راهاندازی کسب و کار جدید را بررسی و هر مرحله را به طور جداگانه ارائه دهیم. برای شروع ابتدا به تعریف اولیه کسب و کار میپردازیم.
کسب و کار چیست؟
واژه نامه آکسفورد، کسب و کار را به معنای خرید و فروش و تجارت میداند. همچنین، واژهنامه longman کسب و کار را فعاليت پولساز و تجارتی که از آن پول حاصل شود، تعریف میکند.
به طور کلی، کسب و کار را میتوان حالتی از مشغولیت که شامل فعالیتهایی از قبیل تولید، خرید کالا و ارائه خدمات با هدف فروش و کسب درآمد است دانست.
ارویک و هانت، کسب و کار را عملی میداند که در آن، خدمات و یا محصولی با هدف خدمت به افراد جامعه ارائه میشود. از نظر پترسن و پلومن، هر مبادلهای که منجر به خرید و فروش میشود را نمیتوان کسب و کار دانست. بلکه، کسب و کار همان تبادل تکراری و تجدید شونده است.
پرفسور اون، کسب و کار را یک نوع کاسبی میداند و معتقد است که طی این کاسبی، کالا و خدمات به بازار عرضه میشوند.
ويژگيهاي کسب و کار چیست؟
- فروش کالا و یا ارائه خدمات با هدف کسب ارزش.
- معامله و تبادل کالاها و خدمات.
- تکرار معاملات.
- انگیزه هدف.
- فعالیت آمیخته با ریسک.
کسب و کار جدید به چه مهارتهایی نیاز دارد؟
شاید بسیاری از افراد از خود بپرسند که چرا باید یک کسب و کار جدید راه بیندازیم؟ بسیاری از مواقع، یک ایده در ذهنتان شکل میگیرد که نمیتوانید به راحتی از آن بگذرید. کسب و کار، نمادی از استقلال است و با راه اندازی کسب و کار خود میتوانید از کار کردن زیر نظر دیگران رها شوید.
قبل از اقدام به کارآفرینی، دلیل خود را از راه اندازی کسب و کار پیدا کنید. سپس، کشف کنید که چگونه میتوانید بدون کسب مهارت یک کاسبی راه بیندازید.
همیشه برای شروع به فعالیت، نیاز به مهارتهای جدید نیست. بلکه، در بسیاری از موارد میتوانید با همان مهارتهایی که دارید کسب و کار خود را شروع کنید.
مراحل راه اندازی کسب و کار جدید:
1. یک ایده مطمئن و عالی پیدا کنید:
ممکن است در رویای مستقل بودن و رهایی از زندگی کارمندی باشید. اما ایدهای مناسب برای شروع کسب و کار نداشته باشید. در چنین حالتی، خارج از چهارچوب فکر کنید. سعی کنید با سوالهای متعدد از خود، به یک ایده و الگوی کامل از کسب و کار برسید.
سپس به بررسی جزئیات ایده بپردازید. در صورتی که آن ایده موقت نباشد و بازاری برای آن وجود داشته باشد، پس برای عملی کردن آن لحظهای درنگ نکنید.
2. بازار را با دقت بررسی کنید:
قبل از دنبال کردن ایده کسب و کار، باید مطمئن شوید که برای آن تقاضا وجود دارد و ایده شما یک ایده منحصر به فرد است. اگر شما اولین فردی نیستید که آن خدمت را ارائه میدهید، ممکن است در بازار رقبایی برای شما وجود داشته باشد. پس باید به دنبال شیوه متفاوتتری از سایرین باشید.
انجام یک مصاحبه با افراد جامعه، میتواند در بهتر فهمیدن نیاز مردم و انتخاب شیوه متمایز به شما کمک کند.
3. ایجاد طرح اولیه کسب و کار:
حالا که یک ایده برای شروع فعالیت خود دارید، باید یک نقشه راه تهیه کنید تا بتوانید ایده کسب و کار خود را به واقعیت تبدیل کنید. وجود یک طرح اولیه برای همهی استارتآپها و کسب و کارهای جدید، امری ضروری است.
برای دریافت حمایتهای مالی، لازم است که طرح کسب و کار را تهیه کنید و به موسسات مالی ارائه دهید. بعد از ارزیابی طرح، ایده مورد توجه سرمایه گذاران، بانکها و یا موسسات مالی قرار میگیرد.
اگر به دنبال کسب حمایت مالی نیستید، یک طرح یک صفحهای هم کفایت میکند.
4. ارزیابی سرمایه اولیه کسب و کار:
هر کسب و کاری، بسته به مقیاس، هزینههای متفاوتی را در پی دارد. بنابراین، لازم است از همان ابتدا، هزینهها را پیشبینی کنید؛ زیرا در ماههای اول ممکن است سودی دریافت نکنید. پس، باید بدانید که از دست دادن چه میزان هزینه، لطمهای به زندگی شما وارد نمیکند.
سنجش ایده به شما این امکان را میدهد که بتوانید میزان سرمایه مورد نیاز در زمان سودآوری را بررسی کنید. سپس، برآورد کنید که این هزینهها را از چه راهی میخواهید تامین کنید.
ابتدا مقداری هزینه برای شروع کاسبی خود پساندازی کنید تا در مسیر کارآفرینی به مشکلات جدی برنخورید.
وامهای تجاری بانک، یکی از مناسب ترین گزینهها برای تامین مالی هستند. اگر شرایط وام گرفتن و یا قسط دادن را ندارید، به سراغ یک سرمایه گذار ریسک پذیر بروید. در چنین حالتی، رعایت دو نکته بالا بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا، طرح شما باید قوی باشد تا سرمایه گذار را متقاعد به سرمایه گذاری کند.
به طور کلی، روشهای متفاوت تامین بودجه به شرح زیر است:
- وام گرفتن.
- جذب سرمایه گذار.
- گرنت.
- سرمایه گذاری جمعی (Crowdfunding).
- سرمایه گذاران فرشته (Angel investors).
5. بررسی ساختار قانونی کسب و کار:
قبل از راه اندازی کسب و کار، لازم است یک ساختار اولیه برای آن تعریف کنید. البته این ساختار در طول زمان دستخوش تغییراتی اساسی خواهد شد. با این حال، لازم است ساختاری ابتدایی برای خود تعریف کنید.
انتخاب ساختار، اولین گام قانونی و سخت ترین تصمیم مدیریتی برای شروع کسب و کار جدید است.
انواع مختلف ساختار یک کسب و کار به شرح زیر است:
- شراکتی.
- مالکیت انحصاری.
- مسئولیت محدود.
- مسئولیت نامحدود.
- سهامی.
6. یک نام مناسب برای تجارت خود انتخاب کنید:
انتخاب نام مناسب برای راه اندازی کسب و کار جدید، بسیار مهم است؛ زیرا، نام همه جنبههای کاری شما را در بر میگیرد. پس، لازم است نام را متناسب با ویژگیهای کسب و کارتان انتخاب کنید.
بهتر است قبل از اتمام مراحل راه اندازی کسب و کار جدید، چند نام در نظر بگیرید. سپس، مطمئن شوید که نامی مشابه با نام انتخابی شما وجود ندارد.
نام مناسب میتواند به خوبی در میان مخاطبان جای بیفتد.
در گام بعدی، باید نام تجاری خود را ثبت کنید. ( قوانین هر کشور برای ثبت نام متفاوت است.)
7. مجوزهای مربوطه را دریافت کنید:
هر کسب و کاری بسته به نوع فعالیتی که دارد، نیاز به تعدادی مجوز دارد. بنابراین، لازم است که در همان ابتدا، روند کاغذ بازی را طی کنید و قوانین مربوطه را مطالعه کنید.
انواع مختلفی از مجوزهای کسب و کار وجود دارد که شما باید بسته به نوع فعالیت تان، آنها را دریافت کنید.
8. یک تیم قوی تشکیل دهید:
موفقیت به تنهایی امکان پذیر نخواهد بود. یکی از مهم ترین اقدامات در مراحل راه اندازی کسب و کار جدید، استخدام یک تیم قوی است. در این راستا، جو زاوادزکی، مؤسس شرکت Media Math میگوید: «کارآفرینان باید به همان اندازه که به محصول توجه میکنند، به افراد نیز توجه کنند. محصول شما توسط افراد تولید میشود، از این رو پیدا کردن یک تیم خوب، شناختن کمبودها، خلأها و پر کردن آنها باید در اولویت باشد. تعیین نحوه همکاری اعضای تیم با یکدیگر، تقسیم وظایف، تعیین نقش و وظیفه هر یک از اعضای تیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.»
اگر خدمات شما دیده نشود، شانسی برای رشد و موفقیت وجود نخواهد داشت. شما باید تلاش کنید که با افراد بسیاری در ارتباط باشید و تنها به اطرافیان خود بسنده نکنید.
قبل از عرضه محصول به بازار و برند سازی، باید تصویری مشخص و دقیق از محصول یا خدمات در ذهن مردم بسازید. طراحی یک برند و انتخاب نام مناسب میتواند تاثیر زیادی در ثبت استارت آپ شما در اذهان عمومی داشته باشد.
9. یک وب سایت قوی بسازید:
ساخت وب سایت در فضای مجازی، آخرین مرحله از مراحل راه اندازی کسب و کار جدید است. برای ساخت سایت باید ویژگیهای زیر را در نظر بگیرید:
- وب سایت، ویترینی از کسب و کار شما است. پس، لازم است که وب سایت شما زیبا و کامل باشد.
- برای محتوای سایت از یک یا دو فونت خوانا استفاده کنید.
- اگر قصد فروش محصولات خود را از طریق وب سایت دارید، فرآیند خرید را ساده طراحی کنید.
- برای جذب بیشتر مخاطبان، میتوانید با سازمانها و یا مشاغل دیگر همکاری کنید و تخفیفاتی برای آنها در سایت خود قرار دهید.
10. در انواع شبکههای اجتماعی حضور پیدا کنید:
رسانههای اجتماعی میتواند یک ابزار تبلیغاتی برای معرفی خدمات شما به حساب آید. سعی کنید که در شبکههای اجتماعی مناسب، حضور پررنگی پیدا کنید و ارتباطی موثر بین سایت و شبکههای اجتماعی برقرارکنید.
نکاتی که باید در تمام مراحل راه اندازی کسب و کار جدید مد نظر قرار دهید:
شروع کسب و کار جدید یکی از دغدغههای کارآفرینانان است. اگر شما هم در فکر راه اندازی استارت آپ مخصوص خود هستید، توصیه میکنم که نکات زیر را با دقت مطالعه کنید تا در طی کردن مراحل راه اندازی کسب و کار جدید به شما کمک کند.
آن چه که در ادامه میخوانید، حاصل زحمات “جان اوشر” است. او بیش از ۱۰۰ کالا را ابداع یا بهینه سازی کرده است. همچنین، موسس چندین کمپانی موفق است که یکی از این کمپانیها، Cap Toys میباشد. این کمپانی موفق به فروش ۱۲۵ میلیون دلار در سال بود.
آشنایی با نکات زیر، به شما کمک خواهد کرد که در تمام مراحل راه اندازی کسب و کار جدید موفق شوید.
۱) زودتر شروع به راهاندازی کسب و کار خود کنید:
ممکن است بسیاری از ایده ها را در ذهن خود پرورش دهید. اما هر بار که تصمیم به عملی کردن آن میگیرید، به خاطر ترس و افکار پوچ، آن را به تعویق میاندازید. شروع کردن کسب و کار، نیاز به هزینه، زمان و فضای کافی دارد. شاید هنوز زمان مناسب برای شروع کسب و کارتان فرا نرسیده باشد، اما اگر زیادی صبر کنید احتمال دارد فرصتهای خود را از دست دهید.
۲) کسب و کارتان را با سایر کارآفرینان مقایسه نکنید:
شما در جایگاه مناسب خود قرار دارید. پس، دائماً خود را با سایر کارآفرینان مقایسه نکنید، به خصوص کارآفرینان قدیمی و موفق مقایسه نکنید؛ زیرا شما از میزان سختی کشیدن و تلاش آنها برای رسیدن به این نقطه آگاهی ندارید. آنها تنها میتوانند الگویی برای شما باشند.
۳) اطلاعات خود را افزایش دهید:
قبل از شروع کسب و کار، تا میتوانید تحقیق کنید و تمامی منابع موجود را مطالعه کنید تا علم تان در آن حوزه افزایش پیدا کند؛ زیرا، هر چه علم شما در زمینه کاریتان بالاتر برود، قدرتتان بیشتر خواهد شد.
۴) قانون ۲۰-۸۰ را رعایت کنید:
فراموش نکنید که اغلب کالاها و خدمات به خودی خود فروش نمیرود. برای فروش کالا، نیاز به تبلیغات است. در این رابطه، نام ویافردو پارتو، اقتصاددان معروف، قاعده ۲۰-۸۰ را معرفی میکند.
طبق این قاعده، در صورتی که ۲۰ درصد کسب و کارها به ارائه خدمات مشغول باشد، ۸۰ درصد مابقی باید به خدمات فروش و تبلیغ بپردازند.